Vi på House of Skills frågade några av våra kunder i olika branscher hur de hanterar rådande pandemi och vad de ser för utmaningar och förändringar i sitt dagliga arbete. Så här svarade de:
Vi på House of Skills frågade några av våra kunder i olika branscher hur de hanterar rådande pandemi och vad de ser för utmaningar och förändringar i sitt dagliga arbete. Så här svarade de:
Tutus
Digital route
Indiska Magasinet AB
FAST2
Academedia
”Vi jobbar en hel del på distans just nu allihopa pga Corona och det fungerar bra eftersom vi är vana vid det. Dock är det såklart en utmaning att anställa ny personal under Coronatider när man inte ses fysiskt. Vi jobbar mycket med att intervjua digitalt online. Men vi har inte anställt någon utan att träffats fysiskt i sista steget i processen. Det är ju viktigt för kandidaten är att få se kontoret, träffa kollegor och träffa teamet innan man skriver på anställningskontrakt såklart”
– Maja Samuelsson,
HR-avsvarig på Digital Route
”I min roll som CIO på Indiska har jag haft mycket att göra. Jag har lagt mycket tid på produktförsörjning då allt tillverkas i Indien. Vi har permitterat alla så ingen jobbar heltid. Även leverantörerna och våra partners har gått ner mer än hälften. I och med att vi näst intill har behållit samma utvecklingstakt har alla fått bredare roller och ett större ansvar. För 2 veckor sedan införde vi hemleverans av våra produkter (istället för att man ska gå och hämta paket hos ett ombud.) Denna lösning har varit väldigt populär. Om ett par veckor kommer dessutom hemleveransen genomföras helt koldioxidfritt”
– Niclas Hjortenmark
CIO på Indiska magasinet AB
”Än så länge har vi inte påverkats så mycket av Covid-19, dock är det fler som jobbar hemifrån än vi brukar ha. Nu är det nästan samtliga medarbetare så det blir rätt tomt på kontoret. Vi har mycket att göra, mer än någonsin. Senaste tiden har vi rekryterat in fyra nya anställda! Att anställa under Coronatider är lite speciellt, vi har valt att boka in ett fysiskt möte med ett par av våra kandidater, trots Corona, – det är ju så viktigt med det personliga mötet! Beroende på fastighetsbranschens utveckling får vi se hur det blir i framtiden och konsekvenserna av det som sker just nu under rådande pandemi. Dock är vi inte oroliga för vår del då vi har en väldigt stabil kundkrets.”
– Kristin Berg
VD på FAST2
”Vi har påverkats en hel del av den rådande pandemin. T ex har vi 36 000 gymnasielever som helt plötsligt ska studera på distans. Pga Corona har vi varit tvungna att stänga ner vår IT-avdelning. All arbetskraft i alla städer ska nu jobba på distans och vi fick lite brådskande bestämma en gemensam digital plattform som alla internt ska använda. Den största utmaningen för oss är att vi alla ska anpassa oss till detta arbetssätt på kort tid. Vi har ju alltid någon som jobbar på distans, men då har det har varit undantaget, nu är det en verklighet för alla. Eftersom vi inte ses fysiskt varje dag så vi har infört virtuella fikarum så man fortfarande ska känna den sociala gemenskapen. Alla använder kamera så det blir mer personligt och trevligt.”
– Andreas Timmelstad
Gruppchef på ACADEMEDIA
”Vi jobbar med säkerhetsklassade produkter och därför är det av säkerhetsskäl svårt att arbeta på distans för oss. Vi jobbar på kontoret i den utsträckning det går. I början var alla lite nojiga över smittan men i och med att alla har blivit väldigt noggranna med sin hygien och tvättar händerna ofta har vi inte bara klarat oss från covid-19, vi har blivit friskare och har mindre sjukfrånvaro på företaget. När det kommer till kunderna så märker man att vissa kunder är lite mer försiktiga och inte startar upp projekt och gör nya satsningar som planerat. Vi är dock väldigt positiva och ser det inte som förlorade affärer, utan bara framflyttade.”
– Jens Bohlin,
VD på TUTUS
”Vi jobbar med säkerhetsklassade produkter och därför är det av säkerhetsskäl svårt att arbeta på distans för oss. Vi jobbar på kontoret i den utsträckning det går. I början var alla lite nojiga över smittan men i och med att alla har blivit väldigt noggranna med sin hygien och tvättar händerna ofta har vi inte bara klarat oss från covid-19, vi har blivit friskare och har mindre sjukfrånvaro på företaget. När det kommer till kunderna så märker man att vissa kunder är lite mer försiktiga och inte startar upp projekt och gör nya satsningar som planerat. Vi är dock väldigt positiva och ser det inte som förlorade affärer, utan bara framflyttade.”
– Jens Bohlin
”Vi jobbar en hel del på distans just nu allihopa pga Corona och det fungerar bra eftersom vi är vana vid det. Dock är det såklart en utmaning att anställa ny personal under Coronatider när man inte ses fysiskt. Vi jobbar mycket med att intervjua digitalt online. Men vi har inte anställt någon utan att träffats fysiskt i sista steget i processen. Det är ju viktigt för kandidaten är att få se kontoret, träffa kollegor och träffa teamet innan man skriver på anställningskontrakt såklart”
– Maja Samuelsson
”I min roll som CIO på Indiska har jag haft mycket att göra. Jag har lagt mycket tid på produktförsörjning då allt tillverkas i Indien. Vi har permitterat alla så ingen jobbar heltid. Även leverantörerna och våra partners har gått ner mer än hälften. I och med att vi näst intill har behållit samma utvecklingstakt har alla fått bredare roller och ett större ansvar. För 2 veckor sedan införde vi hemleverans av våra produkter (istället för att man ska gå och hämta paket hos ett ombud.) Denna lösning har varit väldigt populär. Om ett par veckor kommer dessutom hemleveransen genomföras helt koldioxidfritt”
– Niclas Hjortenmark
”Än så länge har vi inte påverkats så mycket av Covid-19, dock är det fler som jobbar hemifrån än vi brukar ha. Nu är det nästan samtliga medarbetare så det blir rätt tomt på kontoret. Vi har mycket att göra, mer än någonsin. Senaste tiden har vi rekryterat in fyra nya anställda! Att anställa under Coronatider är lite speciellt, vi har valt att boka in ett fysiskt möte med ett par av våra kandidater, trots Corona, – det är ju så viktigt med det personliga mötet! Beroende på fastighetsbranschens utveckling får vi se hur det blir i framtiden och konsekvenserna av det som sker just nu under rådande pandemi. Dock är vi inte oroliga för vår del då vi har en väldigt stabil kundkrets.”
– Kristin Berg
”Vi har påverkats en hel del av den rådande pandemin. T ex har vi 36 000 gymnasielever som helt plötsligt ska studera på distans. Pga Corona har vi varit tvungna att stänga ner vår IT-avdelning. All arbetskraft i alla städer ska nu jobba på distans och vi fick lite brådskande bestämma en gemensam digital plattform som alla internt ska använda. Den största utmaningen för oss är att vi alla ska anpassa oss till detta arbetssätt på kort tid. Vi har ju alltid någon som jobbar på distans, men då har det har varit undantaget, nu är det en verklighet för alla. Eftersom vi inte ses fysiskt varje dag så vi har infört virtuella fikarum så man fortfarande ska känna den sociala gemenskapen. Alla använder kamera så det blir mer personligt och trevligt.”
– Andreas Timmelstad