Är ditt jobb som chef lite trist just nu? Hitta inspiration!
Oavsett om allt går som på räls eller som det känns lite trögt, är det en fantastisk skjuts och inspiration både personligen och för din enhet, företag, grupp att ta hjälp av någon utanför yrket och branschen. Allt rullar på som det ska, teamet fungerar bra, du har bra dialog med andra inom företaget. Du når dina mål och är till freds….men ändå är det kanske något som skaver lite…
– Det känns nästan lite trist, ändå trivs du egentligen fantastiskt bra i din roll och där du är anställd.
– Det känns lite för enkelt, ”Var det bara så här – har jag missat något?”
– Du funderar över om det går att göra något mer, bredda affären, konkretisera och förtydliga det befintliga…
Vem i ditt nätverk har du stort förtroende för?
Fundera på vilka du har i ditt nätverk som du känner stort förtroende för. Det kan gärna vara en person som är utanför din egen bransch och arbetsuppgifter. En person som är positiv, men ändå verkligenhetsförankrad. Du ska inte förändra världen, utan få inspiration och tänka och inspireras.
Ta kontakt och boka – do it now!
Vänta inte på rätt tillfälle, utan gör det direkt. Även om det inte exakt har koppling till dina ordinarie arbetsuppgifter, så är det en viktig aktivitet. Gör det enkelt, skriv eller ring och be om hjälp, berätta lite kort om vad du tänker och känner. Det är väldigt få som säger nej till möjligheten att få hjälpa en vän / nätverkskollega. Tar det emot – tänk det omvända – visst skulle du bli glad om en person i ditt nätverk kontaktar dig och ber om hjälp och inspiration av en sån här anledning?
Kör ett inspirationsmöte på 2-4 timmar
Det behöver ju verkligen inte vara så att du har ett specifikt problem, utan vill ha inspiration, nya infallsvinklar, någon annans ”oförstörda” och neutrala frågor och tankar. Frågeställningarna varierar självklart mellan roller, branscher och arbetsuppgifter, men några generella frågor som kan inspirera och
väcka nya tankar är till exempel:
-Vad tror DU att dina kunders största utmaningar är idag och om 3 år?
-Hur vill ditt företag / din enhet positionera sig gentemot uppdragsgiv
-Vad är din / din enhets primära styrka och leverans idag?
-Vad kan ni utöka, ta bort, göra annorlunda?
Se till att ta fram en åtgärdslista dokumenterat på ett enkelt sätt
Innan ni avslutar, se till att skriv ner det du tycker är värt att ta vidare. Till när ska de olika sakerna vara gjorda. Tänk på att dina ordinarie arbetsuppgifter tar din tid, så var tillåtande i tidplan och åtgärder – det ska inte kännas för tight.
Be att den som hjälpt dig följer upp som en enkel påminnelse
Det ska absolut inte kännas kravfyllt, men det gör skillnad om du får frågan ett par gånger då och då. Hur har det gått? Har du tagit idéerna vidare? Hur gick det med nya erbjudandet? Det blir en bra påminnelse och det är alltid roligare när den som engagerat sig följer upp och peppar.
Kan man inte göra det här själv då?
Jo, det kan absolut fungera att göra detta själv. Men den stora skillnaden med detta är kraften i att en neutral person, utanför din vardag hjälper dig. En person som ställer frågor, inspirerar med egen erfarenhet och tankar. Det ökar chansen till nya idéer och tankar och minskar risken att fastna i de vanliga hjulspåren
Vill du ha inspiration att komma in på nya tankar och utveckla ditt erbjudande, leverans, team eller hjälp med din nästa rekrytering kika in på vår webb: www.houseofskills.se och kontakta oss gärna: info@houseofskills.se
Är ditt jobb som chef lite trist just nu? Hitta inspiration!
Oavsett om allt går som på räls eller som det känns lite trögt, är det en fantastisk skjuts och inspiration både personligen och för din enhet, företag, grupp att ta hjälp av någon utanför yrket och branschen. Allt rullar på som det ska, teamet fungerar bra, du har bra dialog med andra inom företaget. Du når dina mål och är till freds….men ändå är det kanske något som skaver lite…
– Det känns nästan lite trist, ändå trivs du egentligen fantastiskt bra i din roll och där du är anställd.
– Det känns lite för enkelt, ”Var det bara så här – har jag missat något?”
– Du funderar över om det går att göra något mer, bredda affären, konkretisera och förtydliga det befintliga…
Vem i ditt nätverk har du stort förtroende för?
Fundera på vilka du har i ditt nätverk som du känner stort förtroende för. Det kan gärna vara en person som är utanför din egen bransch och arbetsuppgifter. En person som är positiv, men ändå verkligenhetsförankrad. Du ska inte förändra världen, utan få inspiration och tänka och inspireras.
Ta kontakt och boka – do it now!
Vänta inte på rätt tillfälle, utan gör det direkt. Även om det inte exakt har koppling till dina ordinarie arbetsuppgifter, så är det en viktig aktivitet. Gör det enkelt, skriv eller ring och be om hjälp, berätta lite kort om vad du tänker och känner. Det är väldigt få som säger nej till möjligheten att få hjälpa en vän / nätverkskollega. Tar det emot – tänk det omvända – visst skulle du bli glad om en person i ditt nätverk kontaktar dig och ber om hjälp och inspiration av en sån här anledning?
Kör ett inspirationsmöte på 2-4 timmar
Det behöver ju verkligen inte vara så att du har ett specifikt problem, utan vill ha inspiration, nya infallsvinklar, någon annans ”oförstörda” och neutrala frågor och tankar. Frågeställningarna varierar självklart mellan roller, branscher och arbetsuppgifter, men några generella frågor som kan inspirera och
väcka nya tankar är till exempel:
-Vad tror DU att dina kunders största utmaningar är idag och om 3 år?
-Hur vill ditt företag / din enhet positionera sig gentemot uppdragsgiv
-Vad är din / din enhets primära styrka och leverans idag?
-Vad kan ni utöka, ta bort, göra annorlunda?
Se till att ta fram en åtgärdslista dokumenterat på ett enkelt sätt
Innan ni avslutar, se till att skriv ner det du tycker är värt att ta vidare. Till när ska de olika sakerna vara gjorda. Tänk på att dina ordinarie arbetsuppgifter tar din tid, så var tillåtande i tidplan och åtgärder – det ska inte kännas för tight.
Be att den som hjälpt dig följer upp som en enkel påminnelse
Det ska absolut inte kännas kravfyllt, men det gör skillnad om du får frågan ett par gånger då och då. Hur har det gått? Har du tagit idéerna vidare? Hur gick det med nya erbjudandet? Det blir en bra påminnelse och det är alltid roligare när den som engagerat sig följer upp och peppar.
Kan man inte göra det här själv då?
Jo, det kan absolut fungera att göra detta själv. Men den stora skillnaden med detta är kraften i att en neutral person, utanför din vardag hjälper dig. En person som ställer frågor, inspirerar med egen erfarenhet och tankar. Det ökar chansen till nya idéer och tankar och minskar risken att fastna i de vanliga hjulspåren
Vill du ha inspiration att komma in på nya tankar och utveckla ditt erbjudande, leverans, team eller hjälp med din nästa rekrytering kika in på vår webb och kontakta oss gärna: info@houseofskills.se