Grattis! Du har hittat din nya medarbetare!
Nu återstår bara det viktigaste; on-boarding processen. Nedan kan du se varför det är viktigt att ha en sådan och att det faktiskt inte behöver vara så krångligt att göra en.
Vi vill ju inte riskera att den nya medarbetaren säger upp sig redan första arbetsveckan!
1. Inledande välkomstmöte
SÅ viktigt! Ha detta möte direkt, dvs första dagen direkt på morgonen. Ta ett inledande möte med medarbetaren, ta en kaffe, prata lite väder och vind, bjud gärna med teamet och bara skapa en bra känsla och ett varmt mottagande. Detta kommer att ge kandidaten trygghet och verifiera att hen gjort rätt val att börja jobba hos er, samt släppa lite på nervositeten.
Det konkreta jobbsnacket kan ni ta om några timmar…
2. Uppstartsmöte
Nu har ni fikat, haft det lite trevligt och medarbetarens värsta nervositet har släppt. Nu kan ni sätta er och konkret prata lite förväntningar och mål för första veckorna. Prata ihop er, låt medarbetaren få en presentation av företaget, affärsmål samt dina tankar och förväntningar kring de närmaste veckorna. Om du har en teamleader som inte har det direkt personalansvaret så kan det eventuellt ändå vara läge att låta den personen ta denna avstämning. Det kommer ju trots allt handla om förväntningar på den nya medarbetarens arbetsinsats. Eller ännu bättre, ta mötet tillsammans!
3. Utse en fadder/Mentor/Handledare
Det är viktigt att utse en person som din nya medarbetare kan vända sig till. Detta kommer skapa en trygghet för alla. Att börja ett nytt jobb är lite som första dagen i skolan för de flesta. Man känner sig utsatt, är nervös och lite tafatt. Att få en handledare skapar trygghet och kommer bidra till att den nya medarbetaren kommer snabbare på banan. Väldigt tidseffektivt.
4. Lägg upp ett ungefärligt schema för närmaste veckorna
Det kan vara väldigt skönt för den nya medarbetaren att ha ett ungefärligt schema för de första arbetsveckorna. Schemat behöver inte vara detaljerat utan kan t ex innebära att hen den första dagen ska sitta tillsammans med någon av kollegorna som ska ansvara för gemensamma aktiviteter för dagen. Nästa dag ansvarar en annan kollega osv.
Tack vare detta slipper hen sitta håglöst med sin nya dator och stirra fånigt ut i luften.
(OBS. Säg även till ditt team att ta med den nya medarbetaren på lunch!)
5. Vikten av uppföljning redan första arbetsveckan
Som chef vill du ju såklart att din nya medarbetare snabbt ska fatta galoppen och helst bidra till företaget och teamet direkt. Då är det smart att lägga mycket tid på uppföljning och återkoppling kring de första arbetsveckorna. Medarbetaren kommer garanterat komma in i jobbet snabbare samt få en chans att se hur allt funkar på företaget och hur man bör genomföra jobbet på bästa sätt.
Att vänta med uppföljning ett par månader framåt kan generera att saker och ting spårar ur.
Och det är alltid lättare att korrigera ett arbetssätt i början än att göra det när det pågått ett tag.
De flesta brukar gilla tydliga regler och struktur, det skapar trygghet för alla -inte minst för teamet och produktiviteten. Lycka till nu med din on-boarding-process och kontakta oss gärna om du vill ha hjälp!
Grattis! Du har hittat din nya medarbetare!
Nu återstår bara det viktigaste; on-boarding processen. Nedan kan du se varför det är viktigt att ha en sådan och att det faktiskt inte behöver vara så krångligt att göra en.
Vi vill ju inte riskera att den nya medarbetaren säger upp sig redan första arbetsveckan!
1. Inledande välkomstmöte
SÅ viktigt! Ha detta möte direkt, dvs första dagen direkt på morgonen. Ta ett inledande möte med medarbetaren, ta en kaffe, prata lite väder och vind, bjud gärna med teamet och bara skapa en bra känsla och ett varmt mottagande. Detta kommer att ge kandidaten trygghet och verifiera att hen gjort rätt val att börja jobba hos er, samt släppa lite på nervositeten.
Det konkreta jobbsnacket kan ni ta om några timmar…
2. Uppstartsmöte
Nu har ni fikat, haft det lite trevligt och medarbetarens värsta nervositet har släppt. Nu kan ni sätta er och konkret prata lite förväntningar och mål för första veckorna. Prata ihop er, låt medarbetaren få en presentation av företaget, affärsmål samt dina tankar och förväntningar kring de närmaste veckorna. Om du har en teamleader som inte har det direkt personalansvaret så kan det eventuellt ändå vara läge att låta den personen ta denna avstämning. Det kommer ju trots allt handla om förväntningar på den nya medarbetarens arbetsinsats. Eller ännu bättre, ta mötet tillsammans!
3. Utse en fadder/Mentor/Handledare
Det är viktigt att utse en person som din nya medarbetare kan vända sig till. Detta kommer skapa en trygghet för alla. Att börja ett nytt jobb är lite som första dagen i skolan för de flesta. Man känner sig utsatt, är nervös och lite tafatt. Att få en handledare skapar trygghet och kommer bidra till att den nya medarbetaren kommer snabbare på banan. Väldigt tidseffektivt.
4. Lägg upp ett ungefärligt schema för närmaste veckorna
Det kan vara väldigt skönt för den nya medarbetaren att ha ett ungefärligt schema för de första arbetsveckorna. Schemat behöver inte vara detaljerat utan kan t ex innebära att hen den första dagen ska sitta tillsammans med någon av kollegorna som ska ansvara för gemensamma aktiviteter för dagen. Nästa dag ansvarar en annan kollega osv.
Tack vare detta slipper hen sitta håglöst med sin nya dator och stirra fånigt ut i luften.
(OBS. Säg även till ditt team att ta med den nya medarbetaren på lunch!)
5. Vikten av uppföljning redan första arbetsveckan
Som chef vill du ju såklart att din nya medarbetare snabbt ska fatta galoppen och helst bidra till företaget och teamet direkt. Då är det smart att lägga mycket tid på uppföljning och återkoppling kring de första arbetsveckorna. Medarbetaren kommer garanterat komma in i jobbet snabbare samt få en chans att se hur allt funkar på företaget och hur man bör genomföra jobbet på bästa sätt.
Att vänta med uppföljning ett par månader framåt kan generera att saker och ting spårar ur.
Och det är alltid lättare att korrigera ett arbetssätt i början än att göra det när det pågått ett tag.
De flesta brukar gilla tydliga regler och struktur, det skapar trygghet för alla -inte minst för teamet och produktiviteten. Lycka till nu med din on-boarding-process och kontakta oss gärna om du vill ha hjälp!